Del Sol Trics


Hier zie je een handige tip voor reparatie: Binnenkort waarschijnlijk meer!!

 

Kofferbak lekkage (leaking trunk)

Iedereen kent het misschien wel bij de Del Sol. Een klein beetje water in de kofferruimte. Lastig en bovendien slecht voor je auto. De oorzaak is vaak hetzelfde, het zijn namelijk de rubbertjes die om de klemmetjes heen zitten die na een aantal jaren kunnen vergaan. Vooral als de auto veel buiten heeft gestaan drogen ze dus uit. Een oplossing is dan door alles los te halen en gelijk alle plastic klemmetjes te kitten tegen de lekkage.

De foto's hieronder zijn te danken aan Frans van Teeffelen.

 

 

FOTO 1 Eerst moet men het middenstuk verwijderen boven het achterraam. Deze zit geklikt, maar in het midden zit een grote witte bevestiging die men beter via de binnenzijde kan losmaken. Dit doe je door de binnenverlichting te demonteren en via die opening los te maken

FOTO 2 Aan de rand van de kofferbak zit een witte klip en een zwarte parker. De witte klip voorzichtig met en schroeven draaier wat open maken. Dit doe je NATDAT je de 2 parkers hebt los gemaakt en van bovenaf voorzicht de kap lost trekt. Als laatste doe je voorzichtig de onderzijde lostrekken.

FOTO 3 Draai nu de parker los die bovenaan zit.

FOTO 4
Dit is de veroorzaker van het lekkage probleem. De onderste klip, daaronder zit een rubber afdichting die in de loop der tijd uitdroogt en dan het water doorlaat. Je moet deze losmaken door aan de zijkanten (zoals je er op de foto tegenaan kijkt) voorzichtig met een kleine schroevendraaier 2 klipjes weg te drukken. Dit kan fout gaan, doordat ook de kunststof poreus is geworden.

FOTO 5 Hier heb ik alle klips verwijderd en schoongemaakt. Ook de rest heb nu schoongemaakt.

FOTO 6 rond de openingen in de stijl heb ik ruitenkit gedaan. Deze lijmt niet maar dicht wel af. Het is nu eigenlijk de vervanger van de rubbers, die ook in deze klips meestal helemaal uitgedroogt is.

FOTO 7 Hier een opname van dichtbij.

FOTO 8 Deze klips zitten in de stijl, in de klip zit een metalen klemmetje. Soms blijft die aan de kap zitten als je deze demonteerd. Je kan ook zien dat de rubber afdichting niet goed meer is. Overigens is lekkage via deze klips geen probleem, die wordt goed afgevoerd.

FOTO 9 Hier zit de klip weer op zijn plaats.

FOTO 10 Hier nog een overzicht. Links achteraan zie je de extra klip die je moet losmaken voor het demonteren, nadat je de parkers hebt losgemaakt.

FOTO 11 En dan de laatste........de eigenlijke boosdoender. Dit is lijm, ik heb lijm tussen de klip en het rubber gedaan en tussen de rubber en het metaal. De lijm die heb gebruikt is "P1", dit is een zeer goed en sterke lijm die je ook kan gebruiken voor het bevestigen van b.v. spoilers.

FOTO 12
Hier zit de klip weer op zijn plaats, deze laat een paar uur drogen onder druk (d.m.v. een gewicht).

FOTO 13 Na een paar uur smeer ik hier weer ruitenkit tegen en op. Misschien overbodig, maar liever zo dan straks weer open maken.